NADA support 22 59 55 55
webmaster Modulo AS
© NADA AS
Annonser i avis er av to hovedtyper, plasseringsmessig sett:
— Rubrikkannonser er annonser som skal plasseres under en bestemt rubrikk. Dette ordet betyr egentlig «overskrift», men en like grei forklaring kan være «avdeling». Når leseren slår opp på valgt rubrikk (eks.: «Båter og utstyr») og leser de annonsene som står under denne, vil han/hun få med seg alle annonsene om dette emnet den dagen i hvert fall de som annonsørene har ønsket å plassere under denne rubrikken. Normalt er det ingen begrensing på antallet eller omfanget av annonser som kan stå under en bestemt rubrikk på en bestemt dag.
— «Ikke rubrikkannonser». Dette er alle de andre annonsene, som i sin tur kan deles inn i følgende undergrupper:
— Tekstsideannonser. Annonser som skal plasseres enten på en bestemt fysiske side (eks.: «1. side») eller på en bestemt logisk side (eks.: «Kulturside»).
— Spesialplasseringer. Det mest typiske tilfellet er Tittelannonse, men det finnes også andre sidearealer som på grunn av en fast, spesiell layout vil egne seg for annonsesalg med spesiell prising/vilkår.
— Annonser med helt fri plassering. Dette kalles gjerne for alminnelig plass.
En naturlig og nødvendig del av enhver annonsebestilling er plasseringskoden, ofte kalt bare plasseringen. Basert på opplegget skissert i forrige avsnitt forteller den mer eller mindre presist hvor i avisen den bestilte annonse skal plasseres. Plasseringskoden er ikke noen kryptert kode eller noe annet mystisk, den er bare en enkel og kort fritekst betegnelse. Ut fra denne koden og den kategori den tilhører, vil erfarne annonsehåndtere skjønne både hvordan annonsen skal plasseres og hvilke verdier som gjelder for prisberegningen. Plasseringskoden, sammen med en referanse til inneværende beskrivelse/forklaring på nettet, er en viktig del av NADAs digitale rekviser basert på Ifra AdConnexion.
Det finnes ingen nasjonal ’norsk standard for plasseringskoder’. Enhver avis står i utgangspunktet fritt til å ha sin egen liste over mulige/lovlige plasseringskoder. I Aviskatalogen fra MBL finner man imidlertid en kortliste som dekker behovet for mange av de mindre og mellomstore avisene. Den inneholder følgende:
Plassering |
Kategori |
Annonseside | Rubrikk |
Tekstside | Tekst |
1. side | Tekst |
1. side del 2 | Tekst |
2. side | Tekst |
3. side | Tekst |
4. side | Tekst |
5. side | Tekst |
7. side | Tekst |
Stilling ledig | Rubrikk |
Boligmarked | Rubrikk |
Næringsliv | Tekst |
Kulturside | Tekst |
Sportssider | Tekst |
Siste side del 1 | Tekst |
Siste side del 2 | Tekst |
Siste side | Tekst |
Det som her kalles «Annonseside», er det som ovenfor er beskrevet som «Alminnelig plass».
Hvor en annonse plasseres, har stor betydning for prisen. De aller fleste aviser opererer med separate priser (enten pr millimeter eller pr modul) for hver enkelt plassering de har. Når det derimot gjelder prising av eventuelt fargetillegg, er det ikke vanlig å oppgi prisene separat for hver enkelt plassering. Isteden opererer man med bare to sett fargetilleggspriser, for henholdsvis Tekstside og Rubrikk/Annonseside. Derfor er det viktig å vite hvilken slik kategori den enkelte plassering tilhører, slik det for eksempel er angitt i tabellene på denne siden.
Teksten i dette attributtet er den samme som står under tittelen Plassering/Position på de faksede rekvisisjonene. Teksten blir i utgangspunktet hentet fra Reklamedatasystemets ajourførte lister over aktuelle plasseringskoder for hver enkelt avis. Men i tillegg kan operatøren på den enkelte ordre overstyre denne teksten med en vilkårlig fri tekst. Derfor nytter det ikke å lage noen 100% komplett liste over alle enkeltverdier dette attributtet teoretisk kan ha.
I første kvartal 2005 arbeidet NADA med å utarbeide en standardisert liste over alle plasseringskoder som finnes i avisenes prislister. Hensikten med listen er bl.a. å gjøre det lettere for avisene å tolke mottatte Ifra AdConnexion digitale annonsebestillinger. I denne sammenheng ble det også laget en del regler for hvordan plasseringskoder skal skrives, slik at alle fremtidige utvidelser av listen skal skje etter samme oppskrift. På den måten unngås problemet med at plasseringer som faktisk er identiske, oppfattes som to forskjellige på grunn av forskjell i skrivemåten. Nedenfor vises denne listen, som av ymse grunner har fått navnet «Hofflista», slik den så ut i slutten av april 2005. (Merk at listen ikke omfatter alle plasseringskoder for Aftenpostens forskjellige utgaver. Den spesielle prisberegningen som kreves for tekstsideannonser i Aftenposten medfører at også plasseringstekstene for disse blir håndtert på avvikende måte.)
Plassering |
Kategori |
3.side | Rubrikk |
4.side | Rubrikk |
5.side | Rubrikk |
7.side | Rubrikk |
Alm.plass | Rubrikk |
Alm.plass v/ferdige filmer | Rubrikk |
Alm.plass, etter avtale | Rubrikk |
Alm.plass, fulldistr. | Rubrikk |
Alm.plass, Oppslagstavlen | Rubrikk |
Alm.plass, res.plass | Rubrikk |
Alm.plass, utvidet distr. | Rubrikk |
Arbeidsmarked | Rubrikk |
Arbeidsmarked lør. | Rubrikk |
Bil (0000-0544) | Rubrikk |
Bil (0545-1091) | Rubrikk |
Bil (1092-2189) | Rubrikk |
Bil (2190-4380) | Rubrikk |
Bil og utstyr | Rubrikk |
Bilmagasinet | Rubrikk |
Bilmarked | Rubrikk |
Bilsider | Rubrikk |
Bolig/eiendom | Rubrikk |
Boligmarked | Rubrikk |
Eiendomsmarked | Rubrikk |
Eiendomsmarked inkl 4f | Rubrikk |
Foreninger/møter | Rubrikk |
Forretningsann. | Rubrikk |
Fulldistr. | Rubrikk |
Kinoside | Rubrikk |
Konsertguiden | Rubrikk |
Kulturside | Rubrikk |
Kunngjøring | Rubrikk |
Kunngjøring, statlige ann. | Rubrikk |
Næringsliv | Rubrikk |
Organisasjoner | Rubrikk |
Panorama | Rubrikk |
Reiseliv | Rubrikk |
Reiseliv lør. | Rubrikk |
Reiseliv lør. (0000-0544) | Rubrikk |
Reiseliv lør. (0545-1091) | Rubrikk |
Reiseliv lør. (1092-2189) | Rubrikk |
Reiseliv lør. (2190-4380) | Rubrikk |
Reiseliv ons. | Rubrikk |
Reiseliv søn.-fre. (0000-0544) | Rubrikk |
Reiseliv søn.-fre. (0545-1091) | Rubrikk |
Reiseliv søn.-fre. (1092-2189) | Rubrikk |
Reiseliv søn.-fre. (2190-4380) | Rubrikk |
Res.plass | Rubrikk |
Rubrikk | Rubrikk |
Rubrikkannonser | Rubrikk |
Sportssider | Rubrikk |
Stilling ledig | Rubrikk |
Stilling ledig (0000-0544) | Rubrikk |
Stilling ledig (0545-1091) | Rubrikk |
Stilling ledig (1092-2189) | Rubrikk |
Stilling ledig (2190-4380) | Rubrikk |
Stilling ledig fre.-lør. | Rubrikk |
Stilling ledig inkl internett | Rubrikk |
Stilling ledig lør. | Rubrikk |
Stilling ledig m/henvisning | Rubrikk |
Stilling ledig m/ZETT | Rubrikk |
Stilling ledig man.-fre. | Rubrikk |
Stilling ledig rubrikk | Rubrikk |
Stilling ledig søn. | Rubrikk |
Stilling ledig v/rubr.avd. | Rubrikk |
Stilling ledig, statlige ann. | Rubrikk |
Tegneserie | Rubrikk |
Teleannonser | Rubrikk |
Temaside | Rubrikk |
Temasider | Rubrikk |
Underholdning | Rubrikk |
Underholdning (0000-0544) | Rubrikk |
Underholdning (0545-1091) | Rubrikk |
Underholdning (1092-2189) | Rubrikk |
Underholdning (2190-4380) | Rubrikk |
Underholdning, salgsann. | Rubrikk |
Undervisning | Rubrikk |
Utdanning | Rubrikk |
1.side | Tekst |
1.side (max 200mm) | Tekst |
1.side (maxM25B) | Tekst |
1.side børs&marked | Tekst |
1.side del 2 | Tekst |
1.side del 2 inkl 4f | Tekst |
1.side del 3 | Tekst |
1.side del 4 | Tekst |
1.side inkl 4f | Tekst |
1.side inkl farger | Tekst |
11.side | Tekst |
13.side | Tekst |
2.side | Tekst |
3.side | Tekst |
3.side (maxM32B) | Tekst |
3.side del 2 | Tekst |
3.side inkl 1f | Tekst |
3.side inkl 2f | Tekst |
3.side inkl 4f | Tekst |
3.side inkl farger | Tekst |
4.side | Tekst |
4.side inkl 4f | Tekst |
5.side | Tekst |
5.side inkl 4f | Tekst |
6.side | Tekst |
6.side inkl 4f | Tekst |
7.side | Tekst |
7.side inkl 4f | Tekst |
8.side | Tekst |
9.side | Tekst |
Agenda | Tekst |
Bevegelser/Rampelys | Tekst |
Bilsider | Tekst |
Bolig Spesial | Tekst |
Boligmarked | Tekst |
Byen/distrikt | Tekst |
Bypuls | Tekst |
Børs | Tekst |
Børspakke | Tekst |
Dagbladet Ung 4f, pr innrykk | Tekst |
Etter børs | Tekst |
Folk | Tekst |
Fredagspakke 4f, pr innrykk | Tekst |
Først | Tekst |
Helg | Tekst |
Henvisningsannonse | Tekst |
Jobb søn. | Tekst |
Kulturside | Tekst |
Kulturside inkl 4f | Tekst |
M15B 1.side | Tekst |
M15B 2.side | Tekst |
M15B siste side | Tekst |
M16 4.side | Tekst |
M16 5.side | Tekst |
M16B 1.side | Tekst |
M51 4.side | Tekst |
M51 5.side | Tekst |
Midtoppslag | Tekst |
Monitor pluss | Tekst |
Motor | Tekst |
Navn i næringslivet | Tekst |
Nyheter | Tekst |
Nytt om navn | Tekst |
Næringsliv | Tekst |
Næringsliv inkl 4f | Tekst |
Ordet fritt | Tekst |
Oslo Pluss lør. | Tekst |
Oslo Pluss søn. | Tekst |
Oslo Pluss virke. | Tekst |
Oslo Puls | Tekst |
Panorama | Tekst |
Pluss | Tekst |
Profil | Tekst |
Radio&TV-bilag inkl 4f | Tekst |
Redaksjonelle temabilag | Tekst |
Reiseliv spesialsider | Tekst |
Res.plass | Tekst |
Siste side | Tekst |
Siste side del 1 | Tekst |
Siste side del 1, begrenset | Tekst |
Siste side del 2 | Tekst |
Siste side del 2 inkl 4f | Tekst |
Siste side del 2, begrenset | Tekst |
Siste side inkl 4f | Tekst |
Siste side inkl farger | Tekst |
Spesialside | Tekst |
Sportssider | Tekst |
Sportssider inkl 4f | Tekst |
Storbyweekend | Tekst |
Tekst | Tekst |
Tekst inkl 4f | Tekst |
Tekst lør. | Tekst |
Tekst v/ferdige filmer | Tekst |
Tekst, etter avtale | Tekst |
Tekst, høyre | Tekst |
Tekst, res.plass | Tekst |
Tekst, spes.plassering | Tekst |
Tekst, statlige ann. | Tekst |
Tekst, utvidet distr. | Tekst |
Temasider | Tekst |
Trondheim | Tekst |
Ung Interaktiv | Tekst |
Ung Sport | Tekst |
Uplassert | Tekst |
Utenriksside | Tekst |
Økonomi | Tekst |
Kulturside | Tittelannonse |
Nyheter | Tittelannonse |
Tittelannonse | Tittelannonse |
Tittelannonse 1.side | Tittelannonse |
Tittelannonse 1.side del 1 | Tittelannonse |
Tittelannonse 1.side del 2 | Tittelannonse |
Tittelannonse 1.side inkl 4f | Tittelannonse |
Tittelannonse del 1 | Tittelannonse |
Tittelannonse del 2 | Tittelannonse |
Tittelannonse siste side | Tittelannonse |
Økonomi | Tittelannonse |